Vipassana

Vipassanameditatie is een Boeddhistische meditatievorm. Het wordt ‘inzichtsmeditatie’ genoemd, omdat je je eigen reactiepatronen leert zien en inzicht in jezelf ontwikkelt. Je bent beter in staat om gevoelens of patronen waardoor je je beperkt voelt los te laten. Door een regelmatige beoefening van vipassana worden eigenschappen als mededogen, liefde, vreugde, wijsheid en gelijkmoedigheid ontwikkeld. Je laat je minder leiden door gedachten over toekomst en verleden en leeft meer in het hier en nu. Je voelt je een vrijer en blijer mens!


We beoefenen vipassana in de vorm die ontwikkeld is door Mahasi Sayadaw, in deTipitaka traditie van het Theravadaboeddhisme. Dit is een vorm van Boeddhisme die oorspronkelijk vooral in Zuid-oost Azië wordt beoefend. Deze traditie is in Nederland vooral bekend is geworden door bijvoorbeeld Frits Koster en Jotika Hermsen. Deze traditie wordt ondersteund door de Stichting Inzichtsmeditatie.

 

Vipassana is eenvoudig te leren. Het kan door mensen van alle achtergronden beoefend worden. We beoefenen vipassana in loop- en in zitmeditatie.

 

Zitmeditatie
zitmeditatie vipassana culemborgBij de zitmeditatie zitten we meestal op een meditatiekussentje. Bij lichamelijke problemen kan het ook op een stoel. We doen de meditatie met de ogen gesloten. We zijn accepterend gewaar van de ervaring die we nu hebben. Dat wil zeggen dat we ons bewust zijn van de ervaring die we nu hebben en dat we die ervaring accepteren zoals die is. Of het nu een plezierige, neutrale of onplezierige ervaring is. We gaan niet op zoek naar een ervaring, maar we observeren de ervaringen die vanzelf langskomen. Dit kunnen zintuiglijke ervaringen zijn (bijvoorbeeld een geluid), maar ook gedachten, gevoelens of emoties. Vipassana biedt daarbij handvaten die ons helpen om onze aandacht in het hier en nu te houden en de ervaring die we hebben te accepteren. 

 

Loopmeditatie
Bij de loopmeditatie doen we hetzelfde, maar dan 'in beweging'. We richten onze aandacht daarbij vooral op de beweging zelf. Loopmeditatie bestaat uit langzaam heen en weer lopen. Tijdens het lopen volg je met je aandacht de sensaties in je bewegende voet. Eén stap kan in zes fases worden onderscheiden. Aan het begin van de loopmeditatie let je op de eerste fase. Steeds komt er een fase om op te  letten bij, waardoor je geest steeds geconcentreerder wordt en je steeds preciezer gaat waarnemen.



De duur van een meditatiesessie varieert. Tijdens de cursus zal het zitten of lopen steeds tussen de 10 en 30 minuten duren. In de meditatiegroep is het meestal tussen de 20 en 45 minuten.